Mahathir: Demonstrasi Tidak Sepatutnya Menjadi Pilihan

By
Dr. Mahathir Mohamad on August 7, 2009 10:37 AM

1. Apabila sahaja saya dilantik sebagai Menteri Pelajaran pada tahun 1974, maka Anwar Ibrahim pun mula menghasut penuntut universiti untuk mengadakan tunjuk perasaan jalanan. Isunya apa saya sudah lupa.

2. Walaupun Anwar bukan pengasas demonstrasi jalanan tetapi sejak dia memasuki politik, taktik memperalat orang untuk menjayakan dirinya melalui demonstrasi jalanan kerap diguna olehnya. Dianya memuncak apabila disingkir daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri. Tiap minggu demonstrasi diadakan.

3. Budaya demonstrasi datang dari luar. Memang dalam keadaan terlalu tersepit dan tidak ada cara lain untuk memperjuangkan sesuatu, demonstrasi jalan terpaksa diadakan. Demikian semasa melawan Malayan Union, orang Melayu berdemonstrasi.

4. Tetapi apabila cara lain terbuka luas demonstrasi tidak sepatutnya menjadi pilihan.

5. Sebabnya ialah orang yang menjadi mangsa bukan Kerajaan sahaja. Yang jadi mangsa ialah peniaga, terutama peniaga kecil yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Bagi mereka ini demonstrasi adalah mala petaka yang lebih buruk daripada hujan lebat. Barangan jualan terutama makanan sudah disiap dan tidak boleh disimpan. Kerugian sehari tidak dapat ditampung dengan keuntungan 10 hari atau lebih.

6. Peniaga lain juga akan tanggung kerugian. Tetapi kerugian yang terbesar ialah pembangunan negara untuk rakyat. Kita sedar bahawa pembangunan negara membawa banyak nikmat kepada seluruh rakyat. Banding sahaja pendapatan per kapita sebelum Malaysia dibangun dengan selepas kemajuan dicapai.

7. Apabila demonstrasi jalanan diadakan, pelabur samada tempatan atau asing akan curiga untuk melabur. Dengan itu peluang untuk kontraktor, pembekal barangan, khidmat pengangkutan, pekerja dan penjual makanan untuk pekerja - semua peluang ini akan hapus.

8. Polis terpaksa ambil tindakan. Gas pemedih mata dan belantan diguna. Kegunaan cara keras ini biasanya diumpan oleh pendemonstrasi. Imej polis dan negara jadi buruk. Ini sangat menggembirakan Anwar kerana inilah ceritanya kepada orang luar negeri. Malaysia katanya adalah tidak demokratik, zalim, tidak ada kebebasan bagi rakyat, dan lain-lain. Demonstrasi bukan untuk mengugut kerajaan sahaja tetapi untuk tunjuk kepada dunia betapa buruknya Negara sendiri. Secara tidak langsung tujuan demonstrasi ialah supaya dianya memerintah Negara ini. Na'uzubillah.

9. Ada negara-negara di mana demonstrasi kerap diadakan. Di rantau ini pun ada. Apakah negara-negara ini berjaya?

10. Demokrasi mengizinkan demonstrasi. Samada demokrasi menguntungkan pengamal bergantung kepada pengamal. Jika pengamal tidak faham cara mengguna demokrasi, kebaikan dan keuntungan tidak akan tercapai.

11. Ada orang di sebelah sana, di Barat yang amat gembira apabila kita tidak dapat bangunkan Malaysia. Nama mereka adalah seperti Wolfowitz, Cohen dan lain-lain yang menjadi sahabat karib DSAI.

Tindakan DAP Hina Islam Direlakan Nik Aziz?

KOTA BAHARU, 12 Ogos (Bernama) -- Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam. [RUJUK]

Kita cuba minta pendapat daripada orang awam:

"Haiya ada butut ka itu macam, malam ini juga wa buka balik itu blog, thank U a Tuan Gulu", Look Saw Found dari Negeri 9.

"Butut ka, o Wa talik balik wa punya talik balik, sikalang wa ada lesen mau cakap itu olang extlimist o, tima kasih a Tuan Gulu", Jeff hardy dari Penang.

"Itu pasat wa hentak meja bila itu olang lampas alak dari kawasan Muslim, wa bukan Islam wa ada lesen o mau hina Islam, wa suda cakap wa butut, itu Hussin Ali mau lawan lagi ka", Roni dari Selangor.

Harta, pangkat dan wanita melemahkan jiwa.

"Roziah Babi! & "Kami Bantah Kuil!"


95% penduduknya ISLAM MELAYU. Exco-exco PR termasuk lebai-lebainya telah luluskan pembinaan kuil di kawasan tersebut. Inilah hadiah bagi penduduk selangor di seksyen 23. Kerja-kerja pembersihan tapak kuil pun sudah dijalankan walaupun mendapat bantahan penduduk setempat melalui contengan di zink penghadang "Roziah Babi! & "Kami Bantah Kuil!" tetap juga diabaikan. Pakatan Rakyat tidak mendahulukan kerajaan, pencapaian peribadi mereka diutamakan. Congrates!

ISA: Perhimpunan Lembu-Lembu Pakatan Rakyat

PERHIMPUNAN HARAM DI KL MEROSAKKAN NEGARA

Kata nak buat perhimpunan....nak bantah supaya kerajaan hapus ISA. Tapi nampak gayanya bukannya nak buat perhimpunan ...nak bantah ISA tapi nak buat rusuhan sebenarnya. Ini agenda sebenarnya dalang yang merancangnya.

Kan saya dah kata sebelum ni....mereka ni sebenarnya nak merosakkan imej negara. Kononya nak tunjuk pada dunia bahawa kerajaan Malaysia zalim. Jahat betul mereka ni. Yang paling sedihnya....90% orang Melayu.

Kalau ya pun nak bantak ISA buatlah surat memorendum dan jumpa Perdana Menteri dan bincang .....bukanya buat rusuhan. Macam ni punya perangai.....tapi ada juga yang sokong. Sedih.

Dah la tu menyusahkan orang ramai pula. Apa taknya...banyak kedai kena tutup...orang nak cari makan tak boleh...orang nak bekerja tak boleh...lepas tu mengotor bandar lagi. Sedih betul.

Orang macam ni tak layak nak jadi rakyat Malaysia.

Pengikut PAS BodoH! diperkudakan DAP

Sekali lagi PAS menjadi kuda tunggangan DAP. Kita ingat dahulu masa isu Perak, pengikut PAS juga yang berbaring di atas jalan.

Kini di demonstrasi di Kuala Lumpur, pengikut PAS juga di perkudakan DAP dan PKR sekali lagi. Agaknya inilah nasib Melayu PAS dan PKR diperbodohkan oleh Cina DAP.

Sibuk Melayu PAS dan PKR berdemo, Cina DAP hanya tersenyum melihat kebodohan Melayu PAS dan PKR. Mereka juga mendapat untung, mereka tetap berniaga apatah lagi untuk menyertai demonstrasi memang jauh sekali.

Orang Melayu perlu melihat pengajaran sebalik ini, adakah Melayu hanya patut dijadikan kuda tunggangan bodoh DAP. Hanya alat untuk demonstrasi.. Itu sahajakah Melayu... Rendah maruah dan martabatnya di kalangan cina DAP.

Cuba berfikir secara 'reverse' bukankah lebih mulia jika Cina DAP sahaja buat demonstrasi dan Melayu pula berniaga dan mendapatkan keuntungan. Melayu PKR dan PAS masih rendah mentalitinya.. Memang tidak layak menjadi pemimpin negara..

Melayu bukan rendah martabatnya hanya menjadi alat Cina DAP. Melayu perlu tolak pemimpin Melayu rendah maruahnya sperti PAS dan PKR.