Belina Shop

PAS Tidak Akan Dapat Menandingi UMNO

Perubahan sistem pengundian dalam pemilihan parti yang diserahkan kepada akar umbi, akan mengwujudkan pemimpin yang dikehendaki dan diterima oleh akar umbi.

Meletakan pemilihan pemimpin kepada 146,500 perwakilan boleh menghapuskan sama sekali politik wang, kerana selain jumlah yang begitu ramai, pemilihan juga diadakan secara serentak di seluruh negara.

Perhimpunan Agung UMNO 2009 ini mengubah 41 isi pelembagaannya sesuai tuntutanzaman. Kesan PRU 12 diambilkira dan seterusnya memandang ke hadapan PRU 13 menyebabkan UMNO terpaksa melakukan perubahan bagi memastikan kesinambungan kewujudan UMNO pada masa akan datang. Maka rancaklah semua pihak menyuarakan pendapat mereka sama ada yang menyokong, yang hanya sebagai pemerhati mahupun yang berada di pihak pembangkang.

Pada mata kasar memang jelas bahawa pertambahan jumlah perwakilan yang akan mengundi memilih pemimpin mampu mengurangkan kemungkinan berlakunya rasuah. Tetapi secara tidak langsung ini akan memberi kedudukan yang kukuh bagi mereka yang telah sedia ada di tampuk kepimpinan.

Apapun,perubahan dalam Umno secara total ini akan mengarah kepada rebahnya PAS dan PKR dan juga mengalak mengikut jejak LDP Jepun. Akar umbi yang sebelum ini merasa geram dengan perwakilan yang berjumlah 2,510, sekurang-kurang sekarang merasa lega, bahawa geram mereka itu mula terakis.

Najib merasakan bahawa akar umbi perlu didahulukan, sesuai dengan sloganya 1Malaysia, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan, ditambah lagi dengan menahkodakan zaman.

Perubahan dalam Umno ini, adalah perubahan yang digeruni oleh Pas-PKR, kerana Umno mendahulu zaman, dengan mengedepankan akar umbi dalam memilih pimpinan yang menerajui negara. Melalui perubahan ini: Kebiasaan TOP Botttom approach telah bertukar kepada: SUARA DARI BAWAH DISAMBUT SUARA ATAS.

0 comments:

Post a Comment